Jag måste medge att jag känner mig lite förnärmad. Vem tar mina elever mig för?
Jag sitter och rättar uppsatser nu, så här på sluttampen. Av 22 uppsatser har jag lyckats hitta 15 plagiat. Elevers egna åsikter har jag hittat i uppsatser upplagda på Mimers Brunn (sida med elevarbeten). Det är lite misstänkt. Och förstår inte elever, som jar har haft i två år, att jag faktiskt inser att en person som inte kan skilja på de eller dem och som stavar fel på så gott som ett ord på varje rad och som inte kan hålla ordning på huvudsater och bisatser utan sätter kommatecken på kommatecken på kommatecken, utan att dela upp sina meningar kan skriva så här:
"Hans tankar genomsyras alla av godtrohet, naivitet och utan ett uns av tvivel på den goda människan i oss alla. På sätt och vi beundrar jag denne fattige man för att han under sådana tidender kunde bevara sin tro och sina drömmar ända fram till sin död..."
Förstår inte eleverna att de gräver sin egen grav? Är de verkligen så naiva att de tror att jag, som svensklärare, inte kan skilja på ett undermåligt språk och ett högklassigt språk? Eller tror de faktiskt att deras språk låter så bra att de kan gå in och plagiera en MVG-uppsats rakt av?
Ja, ja. Nu blir det för hela klassen att skicka in sina arbeten genom Urkund - lärarnas sida för att hitta plagierade arbeten.
Haha, att man är så dum så högt upp i årskurserna! Att någon i åttan gör så kan jag väl förstå, men upp på gymnasiet? Helt otroligt!
SvaraRadera//Martina
Man får ju gärna hitta inspiration från de uppsatserna men att kopiera rakt av - njae, inte så smart.
SvaraRadera